OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Porozumienie dotyczące budowy ścieżki pieszo-rowerowej z Radzynia do Turowa podpisane zostało 17 listopada w Urzędzie Miasta i Gminy Radzyń Podlaski. Ścieżka będzie miała ponad 6 km długosci, koszt inwestycji wyniesie ok. 18,9 mln zł, z czego ok. 18,5 mln będzie pochodziło z budżetu państwa. Inwestycja zostanie zrealizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2022-24.

Akt podpisali Mirosław Czech Dyrektor  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie oraz włodarze samorządów: Miasta Radzyń Podlaski – Jerzy Rębek, Gminy Radzyń Podlaski Wiesław Mazurek oraz Gminy Kąkolewnica Anna Mróz. Na spotkaniu obecni byli również Ryszard Szczygielski – Radny Sejmiku Wojewódzkiego oraz Wicestarosta Radzyński Michał Zając.

Kalendarium wykonania inwestycji

Przedsięwzięcie pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie lubelskim na DK 19 na odcinku Turów-Radzyń Podlaski będzie realizowane w latach 2022-2024. Jak poinformował Mirosław Czech, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk w połowie lipca zadecydował, że inwestycja zostanie zrealizowana, kolejnym etapem było przygotowanie, zaktualizowanie dokumentacji, pod koniec sierpnia 2022 r. zostanie ponowie złożony wniosek o uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W styczniu 2023 przewidywany jest przetarg na wykonanie przedsięwzięcia. Pod koniec kwietnia lub na początku maja rozpocznie się realizacja. Planowana data zakończenia to lipiec 2024 roku.

Zakres i koszty

Ścieżka pieszo-rowerowa długości 6 km 414 m powstanie po obu stronach drogi krajowej nr 19. Zakres robót budowlanych to
-budowa ścieżki pieszo-rowerowej – naprzemiennie po prawej i lewej stronie drogi o łącznej długości 6,414 km,
-wyznaczenie przejścia dla pieszych z doświetleniem
-oświetlenie skrzyżowań
-budowę przepustów
-budowę kanału technologicznego.

Szacunkowy koszt inwestycji wyliczono na 18 866 729 zł.

Źródła finansowania to budżet państwa oraz Krajowy Fundusz Drogowy w części kosztów należących do GDDKiA oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego
z czego wkład finansowy GDDKiA wyniesie 18 496 729 zł, a gminy – 370 tys. zł.

Gmina Kąkolewnica, na terenie której będzie 2,379 km ścieżki włoży 160 tys. zł Gmina Radzyń Podlaski, na terenie której 3,479 km – 210 tys. zł.
Gmina Miejska Radzyń zrzeknie się odszkodowania za nieruchomości stanowiące własność miasta a położonych na terenie objętym inwestycją.

Takich pieniędzy na inwestycje dla samorządów jeszcze nie było

Dyrektor Oddziału w Lublinie GDDKiA Mirosław Czech przypomniał, że inicjatorem przedsięwzięcia był w 2015 r. Jerzy Rębek, który zgłaszał potrzebę poprawy bezpieczeństwa na tym odcinku w rejonie starostwa radzyńskiego, została nawet przygotowana dokumentacja. – Niedawno sprawa wróciła, dokumentację trzeba było zaktualizować i rozszerzyć projekt. Teraz ten odcinek ma nie pół kilometra, ale ponad 6 km. – mówił M. Czech i dziękował sygnatariuszom porozumienia za zaangażowanie, dotychczasową współpracę i bardzo dobrą atmosferę porozumienia.

Jak podkreślił Mirosław Czech, Radny Sejmiku Wojewódzkiego Ryszard Szczygieł był bardzo zaangażowany w sprawę. Teraz dziękował Dyrektorowi Czechowi za zaangażowanie. – Dziękuję, że się Pan nad tym pochylił i przekonał zwierzchników w Warszawie do tej inwestycji – mówił Radny R. Szczygieł. – Inwestycje prowadzone przez GDDKiA są porządne, począwszy od solidnego projektu, dokumentacji po wykonanie, to wszystko wymaga czasu. Ile mogłem, to wspierałem, spotykałem się ze zrozumieniem ze strony Dyrektora, za co dziękuję. Gratuluję inwestycji, która jest bardzo potrzebna, bo będzie chronić pieszych i rowerzystów przy drodze krajowej.

Wójt Gminy Radzyń Podlaski Wiesław Mazurek wspomniał, że zaangażował się w sprawę w sposób szczególny, bo na tym odcinku drogi zginęło kilkoro jego znajomych. – Odcinek od Radzynia do Bedlna przeszedłem kilka razy pieszo i przekonałem się, jak tam jest niebezpiecznie. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o tę inwestycję i to nie ze względu na wygodę czy nowoczesność, ale przede wszystkim – na bezpieczeństwo. Jest to inwestycja droga, ale gdy ginie młoda matka, to nie ma takich pieniędzy, żeby życie wróciły.

Anna Mróz – Wójt Gminy Kąkolewnica wspominała owocną współpracę z Ryszardem Szczygłem. Jednocześnie podkreśliła wielka potrzebę realizacji inwestycji. – Brak ścieżki pieszo-rowerowej przy dk19 to wielka bolączka. Temat był poruszany na każdym spotkaniu wiejskim. 2 379 m ścieżki pieszo-rowerowej zapewni bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom poruszającym się ta drogą, m.in. dzieciom udającym się do szkoły. Będę szczęśliwa, gdy zostanie zbudowana. Wkład Gminy to tylko 160 tys. zł – kropla w morzu, nawet się nie zastanawialiśmy, by je zabezpieczyć – mówiła Anna Mróz.

Burmistrz Radzynia Jerzy Rębek zaznaczył, że na spotkaniu nie ma „cichych bohaterów wydarzenia”, którymi są Senator RP Grzegorz Bierecki oraz wicepremier Jacek Sasin. – Pragnę wyrazić podziękowania za wielkie zaangażowanie Parlamentarzystów, bez którego nasze działania byłyby mniej owocne – powiedział Jerzy Rębek. Na ręce przedstawiciela rządu – Dyrektora GDDKiA Mirosława Czecha skierował podziękowania do polskiego rządu za niezwykłą aktywność w dziedzinie rozwoju infrastruktury. – Jako doświadczony samorządowiec mogę powiedzieć, że odkąd sięgnę pamięcią, w takiej skali nigdy nie były prowadzone działania inwestycyjne – podkreślił włodarz Radzynia.

Radny Sejmiku Wojewódzkiego Ryszard Szczygieł podkreślił aktywność Europoseł Beaty Mazurek na rzecz powiatów łukowskiego i radzyńskiego . – Takich pieniędzy, jakie są przeznaczane na inwestycje w infrastrukturę drogową i inne przez 30 lat nie było. Wielka w tym zasługa Rządu, Premiera, który tak prowadzi politykę fiskalną i finanse Państwa, że te środki się znajdują – dodał R. Szczygieł.

Wicestarosta Michał Zając podkreślił, że dzięki wsparciu Rządu powiat, miasto i gminy realizują szereg inwestycji drogowych. Ścieżka pieszo-rowerowa z Radzynia do Turowa przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i uatrakcyjni nasz teren.

Przez admin

2 thoughts on “Porozumienie ws. budowy ścieżki pieszo-rowerowej z Radzynia do Turowa podpisane!”
  1. Władzo miejska!!! Najwyższy czas na modernizacje stadionu miejskiego w Radzyniu. Zadaszoną główną trybune oraz sztuczne boisko treningowe!!!

Comments are closed.