Felietony
Radzyń Podlaski
autobus, bilety, budżet, deficyt, dopłata za kilometr, dopłaty, finansowanie, FRPA, Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, Gmina Radzyń, komunikacja publiczna, koszty, Miasto Radzyń, organizacja linii., PKP, PKS, powiat radzyński, przewoźnik, przewozy, samorządy, strata, transport, trasa, Urząd Wojewódzki
admin
0 Komentarze
Ile Miasto Radzyń kosztuje autobus na PKP? Kto za niego płaci?
Udostępnij tę treść:
Funkcjonowanie komunikacji publicznej to temat, który budzi wiele emocji i rodzi pytania o koszty oraz podział odpowiedzialności. W przypadku autobusu kursującego na trasie Paszki – PKP Radzyń Podlaski, finansowanie jest podzielone między kilka samorządów oraz Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Jak wygląda rzeczywisty podział kosztów?
Struktura finansowania
Całkowita trasa autobusu liczy 31 km, a dopłaty do kursu są rozdzielone następująco:
Podmiot | Dopłata za 1 km | Liczba km | Całkowita dopłata |
---|---|---|---|
Urząd Wojewódzki | 3,00 zł | 31 km | 93,00 zł |
Powiat Radzyński | 0,45 zł | 31 km | 13,95 zł |
Gmina Radzyń | 0,45 zł | 21 km | 9,45 zł |
Miasto Radzyń | 0,45 zł | 10 km | 4,50 zł |
Powiat Radzyński ponosi najwyższy koszt, ponieważ odpowiada za organizację linii, która obejmuje również teren miasta i gminy.
Ile płaci Miasto Radzyń?
Na terenie miasta autobus pokonuje 10 km w każdym kursie, a dziennie realizuje siedem kursów w obie strony. Daje to 70 km dziennie. Dodatkowo raz dziennie autobus wraca inną trasą przez dworzec autobusowy, co oznacza dodatkowe 3 km przejazdu po miejskich drogach. W sumie daje to 73 km dziennie na koszt Miasta.
Miesiąc | Przejechane km dziennie | Koszt dzienny | Liczba dni | Całkowity koszt |
Styczeń | 73 km | 32,85 zł | 29 | 952,65 zł |
Luty | 73 km | 32,85 zł | 28 | 919,80 zł |
Kto otrzymuje płatność za kursy?
Mimo że Miasto Radzyń uiszcza powyższe kwoty, odbiorcą płatności nie jest przewoźnik (PKS), lecz Powiat Radzyński, który organizuje przewozy i rozlicza się z PKS-em. To Powiat podpisuje umowę z Urzędem Wojewódzkim i przekazuje środki przewoźnikowi.
Czy linia autobusowa jest nierentowna?
Niektóre źródła sugerują, że linia generuje straty, jednak warto wyjaśnić zasady funkcjonowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Fundusz ten pokrywa deficyt pojedynczej linii komunikacyjnej, aby przewoźnik nie ponosił strat, a komunikacja mogła funkcjonować.
Koszty i przychody linii | Kwota |
Całkowity koszt | 41 030,36 zł |
Przychody z biletów | 1 220,00 zł |
Dofinansowanie FRPA | 24 542,70 zł |
Pozostała różnica | 15 267,66 zł |
Jednak ten deficyt nie jest stratą dla Miasta, lecz kwotą, którą pokrywają wszystkie samorządy oraz FRPA, zgodnie z przyjętymi zasadami finansowania transportu publicznego. W przeciwnym razie przewoźnik (PKS) nie zdecydowałby się na obsługę tej trasy.
Podsumowanie
Miasto Radzyń w styczniu zapłaciło za kursowanie autobusu 952,65 zł, a za luty będzie to 919,80 zł. Całkowite koszty linii są pokrywane przez kilka jednostek samorządowych oraz FRPA. Przedstawione przez niektóre media dane mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie uwzględniają, jak funkcjonuje system dopłat do transportu publicznego.
Linia autobusowa nie jest stratą dla Miasta, lecz dobrze zaplanowanym projektem zapewniającym mieszkańcom dostęp do transportu. Powiat, Miasto i Gmina wspólnie finansują funkcjonowanie komunikacji, co wpisuje się w ideę wsparcia publicznego transportu zbiorowego.
P.S. Czy informacje publikowane przez radnego powiatowego Radzyń podlaski Roberta Mazurka są wiarygodne?
Opublikuj komentarz